Kínai import ügyintézés lépésről-lépésre

Sok apró lépés végeredménye, mire a vágyott termék, vagy berendezés megérkezik a megrendelőhöz. Alábbiakban tekintsük át a sarokpontokat:

 -Termék felkutatása:

 Miután Kínában és Budapesten is tapasztalt kollégák állnak rendelkezésre, ez általában számunkra nem bonyolult feladat. Ön elmondja, hogy milyen terméket keres és kínai irodánk vagy magyar kollégáink felkutatják azt Önnek.

De természetesen történhet az Ön által kiválasztott gyártóval való kapcsolatfelvétel útján is.

 E folyamat első lépéseiként információkat gyűjtünk, fotókat kérünk be, ezeket általában átlátható listába rendezzük, és a felmerülő kérdéseit tisztázzuk, megválaszoljuk. Ez idő alatt szintén utánajárunk a várható szállítási és vámköltségeknek is, hogy Önnek egy olyan átfogó képe legyen, mely döntését megalapozhatja.

Árajánlat:

Adott termék végső bekerülési  ára a termék Kínai beszerzési árából, a vámból, és a logisztikai-szállítási költségekből áll össze.

Elvileg a termék Kínai beszerzési ára adott, bár már itt is adódhatnak félreértések.

A gyártók ugyanis a következő 3 féle ár valamelyikét adják meg:

  1. EXW - A gyártó/eladó telephelyén történő átvételre vonatkozik, a gyár kapujától minden költséget a vevő visel.
    Kisebb mennyiségek esetén szinte kivétel nélkül ezt alkalmazzák (az átlagos magyar rendelés jelentős hányada ide tartozik).
  2. FOB - nagyobb mennyiség esetén az eladó telephelyéhez legközelebb eső kínai kikötőbe leszállított és elvileg hajóra rakott árat jelent.
  3. CIF - a mi esetünkben Budapestre leszállított árat jelentene, elvileg...

 Fentiekkel kapcsolatban ajánlott tisztában lenni azzal, hogy a kínai cégek internetes üzletkötői általában nagyon alulképzettek, hanyagok, cserébe viszont jutalékorientáltan gondolkodnak. 

Úgy adnak ki  egy CIF-es,  azaz  leszállítást is tartalmazó árat, hogy  dunsztjuk sincsen merre van Magyarország. Ha véletlenül  be is lövik, hogy valahol Európában, azt már  el sem tudják képzelni, hogy Budapestnek nincs közvetlen tengeri kijárata mint pl. Hamburg, Rotterdam  esetében.  Így aztán  gyakran "elfelejtenek" kalkulálni   a szárazföldi szakaszra jutó költségekkel, miközben ezek egy konténerre/szállítmányra  vetítve nagyságrendileg magasabbak,  mint pl. a tengeri hajóút költségei.

Ugyancsak gyakori eset, amikor a gyártó EXW árat ad,  de  hozzáteszi, hogy pl.  80 usd-ért leszállítja a legközelebbi Kínai kikötőbe az árut.  A helyzet azonban sajnos nem ennyire egyszerű. Ahhoz, hogy az áru nemcsak a  kikötőbe, de   a hajóra is felkerüljön, kb. 12-15 részfolyamat és különféle dokumentum  szükséges még.   Ezt a felajánlást nem szabad elfogadni, mert  egy kikötőben dekkoló áru kiszolgáltatottá tesz  és igen magas  költségvonzata lehet. Innen már nem lehet visszacsinálni a dolgot, és 8000 km távolságból  annyit kérnek Öntől pl. egy szükséges inspekciós dokumentumért, amennyit nem szégyellnek.

 Elvben ugyan a fuvarparitásokat az InCoterms nemzetközi egyezménye szabályozza, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az átlagos  kínai  az egyrészt  európai ésszel felfoghatatlan hanyagságuk, másrészt az árverseny okán  ugyanolyan  rugalmasan alkalmazza ezt a kötelmet is, mint bármilyen más nyugati szabályt, jelölést,vagy  tanúsítványt.

 Számtalan kellemetlen és költséges  tapasztalat után mi mára már  soha nem élünk Kínai fél által kalkulált - szervezett szállítással. Önnek is azt tanácsoljuk, hogy a főként a CIF, de még a FOB paritáson  képzett ajánlat esetén nagyon körültekintően járjon el és mindig  tisztázza előre és pontról pontra  mit is tartalmaz az ajánlat .

 Tudja Ön pl. mennyibe kerül egy kikötőben ragadt szállítmány pl. 3 hetes  tárolási díja?

Vagy el tudja képzelni, mi a költsége  a tervezett gyűjtővonatos szállítás  helyett  sürgőséggel és  egyénileg konténerszállító alvázat   küldeni a kikötőbe? Vagy mennyibe kerül pl. egy daruzás?

 Utólag csodát tenni mi sem  tudunk. De ha az elejétől a végéig egy kézben tartjuk a folyamatot,

radikálisan tudjuk csökkenteni fentiek  kockázatát.

 Ajánlatunk minden esetben összevontan tartalmazza a logisztikai  folyamat mind a 35-40 lehetséges költségelemét, a konténer megrakodásától, az esetleg a szállításhoz használt raklapok kötelező gomba és kártevőmentesítésén keresztül a budapesti, üres konténer kitakarítási, vagy pl. terminálra visszaszállítási költségéig. Mi ezeket a tételeket egy csomagban kezeljük és így biztosítjuk az Ön  számára, miközben CIF alapon , utólag kiszámlázva egy-egy ilyen tétel önmagában többszáz USD-re is rúghat.

Talán egyedül a vámszemle az, amit külön költségelemként tekintünk, mert előfordulása esetleges, előre nem látható. Nem építjük be az árainkba, csak felmerülés esetén számlázzuk ki.

 - Pro Forma számla bekérése:

 A részletek és a végső bekerülési ár és logisztikai költségek  tisztázása után, amennyiben megrendelés mellett dönt, bekérjük a gyártó előzetes számláját. Ez még nem kötelezi Önt semmire, de a gyártó itt már írásba foglalta a rá vonatkozó  paramétereket és a részére fizetendő vételárat.

 - Az előleg átutalása:

 Ez az a pont, mellyel Ön megrendelési szándékát véglegesíti és amely a gyártási, árubeszerzési folyamatot a valóságban is elindítja. Ugyan az előleg Kínai fél számláján történő jóváírása általában néhány napot igénybe vesz, de az átutalási megbízás másolatának elküldését jellemzően elfogadják a cégek a gyártás/összekészítés elkezdéséhez.

Érdemes tudni, hogy új üzleti kapcsolat létrejöttekor az esetek döntő többségében az előleg az áruérték 30%át teszi ki.

A  fennmaradó 70%  a megrendelés tárgyának gyárból való átvételét megelőzően  esedékes.

Később, folyamatossá váló üzleti kapcsolat során a 2. részletre gyakran a tengeri szállítás idejét áthidaló fizetési haladék is elérhető.

 A termék a kifizetését  követően indulhat el a gyárból a megrendelőhöz, vagyis kezdődhet ....

 ... a szállítás

 A fent már részletezett nehézségek  kiküszöbölése érdekében  cégünk Shanghai kikötő közelében  fenntart egy önálló raktárat.

Ide gyűjtjük be és itt készítjük össze a kisebb nagyobb tételeket, majd a megfelelő mennyiség elérésekor innen indítjuk el saját kezelésű konténereinkben  a szállítmányokat.

Ez a mód az  egyedi szállításhoz képest igen költséghatékony, főleg kisebb mennyiségek esetén.

 Természetesen  Megrendelőinkkel minden esetben előre egyeztetjük az alternatívákat a költségek és szállítási idők összevetésével, hiszen sürgős esetben, vagy teljes konténeres  mennyiség és homogén áru szállításakor  más lehetőségek is szóba jöhetnek.

 - Szállítási módok, lehetőségek:

Kínai import esetén a termék súlyától, térfogatától, értékétől és az ügylet határidejétől függően elvileg 4, de reálisan inkább csak 2 fajta szállítási mód kerül  szóba.

 Légi fuvar:

A leggyorsabb, de legköltségesebb. A feladástól számítva, logisztikai és vámolási feladatok időkorlátját is figyelembe véve nagyságrendileg átlagosan 10 nap alatt lehet légi úton egy megrendelt termékhez hozzájutni. Csak kis tömeg és térfogat, ellenben magas értékű termékek esetén jöhet szóba, az aránytalanul magas fajlagos költségek miatt. A légi szállítási árak hónapról hónapra dinamikusan változnak , szezontól, üzemanyagáraktól és foglaltságtól is függően, de ökölszabályként 100kg feletti csomag esetén 1200ft/ kg-al lehet kalkulálni, mely költség sajnos a termék vámkalkulációs árát is megemeli, vagyis áfa és vámalapot képez.

Közvetlen vasúti fuvarozás:

 Nagyobb térfogatok esetén elvben évek óta szóba jöhet már a közvetlen vasúti szállítás. Nagyságrendileg fele idővel, de sokszoros költséggel kell kalkulálni a tengeri szállításhoz képest. Jelenleg csak a térfogatához képest nagy értékű, de relatív sürgős tételek esetén szokták  tőkeerős nagy gyártók mint pl az Apple - igénybe venni. Általános piaci szereplők számára kiforratlan, drága, hatékonytalan szállítási mód. A lehetőség tehát megvan, de az előnyök és hátrányok összevetése után eddig egy partnerünk sem kívánt élni vele. Speciális esetben érdemes lehet kalkulálni légi-tengeri combóval. Gyorsabb, de természetesen drágább, mint legáltalánosabb és következőkben tárgyalt

 Tengeri szállítás:

 Teljes konténeres (FCL) illetve ha nincs idő megvárni míg összejön annyi megrendelés, hogy  megteljen  a következő konténerünk, ez  esetben jöhet szóba az azonnali gyűjtő (LCL) szállítás. Az elmúlt 12 évben általunk importált sokszáz konténer és sokezer köbméternyi termék térfogatát tekintve 99%-ban, értékét tekintve 90%-ban ezen az úton érkezik.

 A tengeri szállítás azonban a folyamatnak csupán  az egyik  eleme, hiszen

 a teljes szállítási folyamat

  alapvetően 3 fő részre tagolható

 1) Raktárunkból, vagy az eladó telephelyéről  a termék /konténer kínai kikötőbe és a hajóra feljuttatása, jellemzően teherautóval vagy  konténerszállító alvázon. (ez a folyamat arányait tekintve legköltségesebb része, időtartama a kikötőből való elhajózásig átlagosan 1 hét-10 napot vesz igénybe)

 2) Kínai kikötő-európai kikötő közti hajóút. Talán elsőre meglepő, de ahogy már említettük, ez a szállítás legolcsóbb, de leghosszabb  eleme. Időtartama 26-35 nap, függően többek közt attól, hogy a hajó hány helyen rakodik ki-be útközben, illetve megállás nélkül jön-e Európába.  A direkt hajó kicsit drágább, a lassabb valamivel  olcsóbb. Tengeri időjárási körülmények , kikötői sztrájkok néha ugyancsak lassíthatják a folyamatot. Utóbbiakkal pl. határidős szerződések kötelezettségvállalása esetén érdemes tisztában lenni.

 3) Európai kikötőből -vámot közbeiktatva-  budapestre szállítás, vagy a megrendelő telephelyére történő házhozszállítás.

Költséghatékonyság szempontjából az európai  kikötőből a vasúti gyűjtőszállítmányozás a legcélszerűbb. A kikötőkből általában hetente 1-2 vonat indul Budapestre, (pl. hétfő és csütörtök) így a hajó kirakodásától a Budapesti vámra érkezésig durván egy héttel lehet kalkulálni. Általában annak ellenére, hogy az import folyamat minden elemére adódik több választási lehetőség, ezek mégis elég jól standardizálhatóak.

 A vámolás

folyamatáról ugyanez már nem mondható el. Cégenként és termékenként igen eltérő helyzetek állhatnak elő. Javasolt még az importot megelőzően néhány kérdést végiggondolni a VPID számtól a közvetett vagy közvetlen vámképviseletig, (mely pl. az import áfa megfizetésére van jelentős hatással) vagy a behozatalhoz szükséges Európai Uniós szabványoknak megfelelésig, melyet ugyancsak vizsgálnak az EU-ba való belépéskor. Mindez  már összetett kérdéskör, mely minden esetben egyedi finomítást igényel. Eközben pl. felhívjuk a figyelmét azokra a tényezőkre, melyeket mindenképpen be kell tartania, hogy  sem a vámhatóság, de  akár a fogyasztóvédelem se tarthassa vissza az árut a szabad forgalomba helyezéstől. Újabban a vámhatóság elektronikus rendszere un. kockázati profilokat állít fel. Ez alapján akár a cég, akár a termék vonzhat be fokozott vámellenőrzést, kötelező vámszemlét. Nem várt meglepetések érhetik az importőrt, ha nincs  előre felkészülve.. Emiatt mi az import folyamat elindítása előtt egy előzetes szűrést szoktunk javasolni, hogy időben kiderüljön, megfelel-e a cég valamint a behozni kívánt  termék ezeknek a kívánalmaknak.

 AMENNYIBEN NEM KAPOTT VÁLSZT MINDEN KÉRDÉSÉRE, LÉPJEN VELÜNK KAPCSOLATBA.

 

A jobb felhasználói élmény érdekében az oldalon sütiket (cookie) használunk. Az adatvédelemre vonatkozó szabályzatunkat itt találja.